Introductie & eerste lessen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu Introductie & eerste lessen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

Introductie & eerste lessen

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

27 Februari 2011 | Polen, Warschau

Afgelopen week stond in het teken van mijn introductie en uiteindelijk ook uit de eerste lessen.

Na lang te hebben onderhandeld heb ik dan eindelijk mijn vakken rond. Aangezien een aantal courses niet open waren dit semester, moest ik mijn learning agreement wat wijzigen. De volgende vakken ga ik nu volgen:

Polish Language Course
Organisation and production music
Adobe Photoshop and Illustrator workshop
Film Culture
Organizing of Cultural Events
Photography
Film and Television Production Workshop
Traditional Graphic Art

Tijdens de introductie die van ma t/m do was hebben we eerst kennis met elkaar gemaakt. Dit semester zijn we in totaal met 6 studenten. 4 uit Litouwen, 1 uit Turkije en ik uit het Hollandse. Daarna hebben we het een en ander van de stad gezien. We begonnen maandag ochtend met een 3 uur durende film "The Promised land" (The Promised Land tells the story of a Pole, a German, and a Jew struggling to build a factory in the raw world of 19th century capitalism). De film verteld eigenlijk het verhaal van de stad Lodz. Ik vond het een zeer indrukwekkende film. Nu ik de achtergrond van de stad weet en het me kan inbeelden is het voor mij makkelijker om de stad te begrijpen. Lodz heeft een indrukwekkende geschiedenis. Ooit was Lodz de stad van de toekomst, de veelbelovende stad, de stad voor een goede toekomst. EXTRA INFO: Het is een jonge stad, die haar stormachtige groei halverwege de negentiende eeuw te danken had aan de textielindustrie. lódz verwierf faam als het Manchester van het Oosten. De bevolking steeg van 13.000 in 1840 tot 506.000 in 1913. De film The Promised land is dan ook gebasseerd op deze tijd.

Na de film zijn we uitgebreid gaan eten in een Pools restaurant. Ik had een heerlijke zalm met een saus van garnalen, was echt heeeeeeeeerlijk. De volgende dagen hebben we musea bezocht, de musea waren gebouwen vanuit de film, ik had er dus ook gelijk een beeld bij. We hebben nog meer gegeten, zijn cakejes gaan eten. Polen staat bekend om de zoete versnaperingen, erg verslavend. Ik moet zeggen dat ik Lodz dus echt wel een indrukwekkende stad vind, maar om hier nou een aantal jaar te blijven wonen, nee dankje.

Afgelopen vrijdag kreeg ik eindelijk mijn rooster voor komend semester. Tot mijn grote verbazing mocht ik gister (ja zaterdag) gelijk al beginnen met mijn eerste les (Organizing of Cultural Events) . Ik had als enige internationale student les met een Poolse klas. Opzich prima als er teminste Engels zou worden gesproken. Helaas was dit niet het geval. 1uur werd er in het Pools gesproken daarna kreeg ik een individuele uitleg van de hele les in 5 minuten. De Poolse studenten spreken ook niet echt Engels of voelen zich beschaamd om Engels te praten. Vandaag (ja zondag) had ik 2 lessen op de planning. De eerste 3 uur durende les (Film and Television Production Workshop) was ook geheel in het Pools. 3 uur lang werd er uitleg gegeven over camera technieken, etc etc. Ik kreeg ook hierbij aan het eind van de les een uitleg van zo'n 3 minuten wat de opdracht is. Natuurlijk hoort dit niet zo. Er werd mij verteld door de leraar dat er afgelopen semester wel een course in het Engels was, maar dat hij een paar dagen van te voren op de hoogte werd gesteld van mijn komst en ik dus in een Poolse klas was geplaats. Morgen ga ik dus ook langs mijn international office om hierover te praten. Ik vind het prima om in een Poolse klas te zitten maar ik verwacht dan wel dat teminste de helft van de les in het Engels is. Anders zit ik er ook voor Jan Doedel tussen....... S'middags om 17.15 had ik mijn laatste les van de dag (Traditional Graphic Arts) deze les heb ik met nog 3 erasmus studenten. Gedurende de les.... ehh alleen uitleg wat we voor volgende les moeten afhebben werd gelukkig wel in het Engels gegeven. Dit gaat een heerlijk klieder creatief lesje worden. Naast deze vakken heb ik nog 2 andere lessen met een Poolse klas. Nu ga ik dus op voorhand informeren of deze les wel in het Engels gegeven gaat worden anders is het voor mij een total waste of time... Hopelijk gaan we er morgen een beetje uitkomen. Een flitsende start is het niet, maar ik heb er vertrouwen in dat het opgelost gaat worden.

Gelukkig heb ik trouwens niet elk weekend les, de lessen in het weekend zijn om de week. Maandag heb ik 1 les, dinsdag 1 les en op woensdag 1 vaste les + nog 1 les die 1x in de 2 weken wordt gegeven. Donderdag en vrijdag vrij wat dus betekend dat ik 1x in de 2 weken een extra lang weekend heb.

Verder stond de week nog uit gezellige dingen doen, laser game (die ik 1x heb gewonnen, jaja alle mannen verslagen) en weer uit meetingen met erasmus studenten.

Voor komend weekend hebben we plannen om naar Warsaw te gaan met wat mensen. Nu heeft iedereen zijn studentenkaart ontvangen (nou ja bijna iedereen) dus er kan met korting gereisd worden. In Polen krijgen studenten een korting van welgeteld 50% dat scheelt dus best veel. Voor 17 zlotys heb je een enkeltje naar Warsaw (€4,50).

Vandaag ga ik heerlijk GTST terug kijken en heerlijk niets doen. Ook wel eens fijn.

Hoe is het in Nederland? Wordt mijn gezelschap al gemist? Ik mis jullie wel hoor en mis vooral het Nederlands praten. Al gaat het Engels me ook aardig goed af hier, ik spreek het beter dan de gemiddelde student EN docent. Als ik met leraren wil praten moet ik dat doen in het simpelste Engels willen ze me begrijpen ;)!

Tot Skypes, mails, sms, of iets dergelijks.....



  • 27 Februari 2011 - 20:11

    Kalle:

    Dat kan natuurlijk niet, gelijk heb je om te overleggen.
    success

  • 27 Februari 2011 - 20:19

    Athalia:

    Hey Evelien,
    Leuk om te lezen en zooo herkenbaar haha vooral van het engels:P
    Ik hoop dat het opgelost gaat worden..vervelend zeg, hadden ze wel wat beter kunnen organiseren!
    Nouja veel plezier en succes iig!

    Athalia

  • 28 Februari 2011 - 09:27

    Jef:

    Dat is wel een heel snelle mannier om het Pools te leren.
    Je zal je de komende tijd niet echt vervelen.
    Hier is het vooral nat en kil, hopelijk wordt dat snel beter.
    Veel succes, vooral met het Pools.
    Liefs, Jef

  • 28 Februari 2011 - 14:29

    Leraartje:

    Ik begrijp alleen Nederlands, maar dan nog begrijp ik jou soms niet... ;-)

    Ga maar flink klagen, want ze moeten mijn favo studente wel netjes ontvangen!

    Succes, ik duim voor je!

    Greetz, L

  • 28 Februari 2011 - 18:23

    Ewa:

    Dat is weer een super verhaal, ik gaan nog veel van jou leren over Polen.
    Ik weet zeker dat het goed komt , en als het niet gaat dan moet je me bellen!!
    Zycze Ci duzo duzo powodzenia!!

  • 12 Maart 2011 - 11:04

    Marjanne:

    Tijd voor een nieuw reisverslag;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 28867

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: