Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

18 April 2011 | Polen, Warschau

Het is alweer een tijd geleden na mijn laatste update. Tijd gaat ook gewoon zo snel niet te geloven. Ik zit eigenlijk ook alweer op de helft van m'n erasmus periode hier in Lodz. Moet er op dit moment eerlijk gezegd nog niet aan denken om terug te moeten. Het weer hier in Lodz begint nu echt beter te worden. Vandaag zelfs zonder jas naar buiten en het zonnetje schijnt lekker. Komende week stijgt de temperatuur zelfs boven de 20 graden. Terrasjes komen tevoorschijn, podiums worden opgebouwd, evenenmenten vinden plaats. Yes, spring has arrived!! :)

Twee weken terug waren m'n mams en Jef hier op bezoek. Volgens mij hebben ze het wel naar hun zin gehad. Ze waren m'n eerste bezoek vanuit Nederland. We hebben erg veel sightseeing gedaan. Veel rongelopen in Lodz en hebben een uitstapje naar Lowicz gemaakt, dit is een ouderwets folklore stadje een uurtje van Lodz vandaan. Het idee was om daar 8km vandaan een openlucht museum te bezoeken, maar het was zo in de openlucht dat we bijna niet meer terug konden aangezien er geen bussen reden en er nergens zonder te bellen taxi's te bekennen waren.

Afgelopen weekend was m'n pa op bezoek. Met hem ben ik onder andere een dagje naar Warsaw geweest. Het weer was echt super dus hebben lekker veel gewandeld en wat museumpjes bezocht.

In de afgelopen periode heb ik mee gedaan met de Polish Cuisine days. Twee dagen lang stonden de avonden in het teken van Pools eten. De eerste dag hebben we zelfs onder begeleiding geprobeerd Poolse gerechten te bereiden. Er waren drie gerechten waar je tussen kon kiezen. Ik heb voor Pierogi (http://en.wikipedia.org/wiki/Pierogi) gekozen. Tijdens deze cursus hebben geleerd om Pierogi te maken met kersen en zoete kaas vulling. Opzich ging het allemaal prima op wat kleine slordigheidsfoutjes na. Maar dat kwam gewoon door verkeerde instructies. Zo hadden we namelijk de pierogi op elkaar gestapeld wat dus resulteerde in een kleef boel. Toen we de Pierogi wilde koken zat het aan elkaar vast. Ook werd ons in eerste instantie verteld de Pierogi nadat ze omhoog komen drijven ze zo'n 1 a 2 minuten door te laten koken. Later werd dat gecorrigeerd tot 4 minuten. En nadat we bijna alle Pierogi gekookt hadden bleek het toch zo'n 6 a 8 minuten te moeten zijn. Dus......

Maar na wat geoefend te hebben, heb ik gister met wat mensen bij mij in de flat Pierogi gemaakt. Dit maal met gemalen vlees en champignons en een andere met kaas. Ze zijn echt super goed gelukt, dus bij terugkomst in NL ga ik zeker Pierogi voor jullie maken! :)

Ik heb op het moment niet zo heel erg veel tijd om een uitgebreid verslag te typen dus ik hou het dit maal kort. Morgen begint mijn spring break. En ik ga een klein tripje maken samen met wat studenten. We vertrekken morgen eerst naar Wroclaw, waar we vervolgens woensdag ochtend het vliegtuig naar Oslo pakken. In Oslo blijven we 2 dagen en dan vliegen we door naar Praag, het is de bedoeling hier ook zo'n 2 dagen te blijven en dan met de trein door te reizen naar Bratislava om daar een dagje door te brengen en dan met de trein terug naar Warsaw. Ik heb er erg veel zin in!! Toen ik twee weken terug in Krakow was heb ik een Belgisch meisje ontmoet in de tramparty die in Praag haar Erasmus tijd aan het vervullen is. Het is de bedoeling dat we in Praag even gaan meeten. :)

Serieus, iedereen die dit leest en wellicht twijfelt om een semester in het buitenland te studeren. Ik zou zeggen NIET TWIJFELEN en gewoon DOEN. Erasmus is echt een geweldige tijd. Een dikke aanrader.

Ik hou het dit keer hierbij. Volgende keer een uitgebreidere update van onder andere m'n spring break tripje :)

Ik vind het superleuk om jullie reacties te lezen dus hou je vooral niet in en schrijf maar raak.

Foto's komen eraan.



  • 19 April 2011 - 11:51

    Appie Happie :

    Leuk huis, kamer en huisgenoten en ..................voortreffelijk gelegen.
    Ennuhhh leuke trips gemaakt en vooral culinair ons gelaafd.
    Lodz prima plek hoor; mijn favoriet....... Munufaktura een parel waar 020 niet aan kan tippen.
    Zie je op 16 juni weer samen nu met Hilde.
    latursz en geniet van je trip.

  • 19 April 2011 - 23:41

    Inge:

    Toen je begon over de "Pierogi" dacht ik toch even iets te herkennen. En ja hoor, deze heb ik met jou gegeten in Polen! Leuk hoor!

    En die foto van die keuken, volgens mij in het hostel waar wij ook hebben gezeten? Hihi..

    Leuk, leuk! Nu slaapjes doen, volgende week 2 verslagen inleveren en moet nog beginnen..
    Ik was eigenlijk van plan om nog GTST te kijken, maar dat doe ik morgenvroeg maar onder het genot van een bak yoghurt.

    Dikke X!

  • 01 Mei 2011 - 13:30

    Evelien:

    @Inge: Yes, dat is in het Travellers inn hostel. Is nu m'n vaste stek in Krakow ;)

  • 04 Mei 2011 - 13:58

    Gisella:

    Zo, Evelien.

    Je reist wat af.
    Heel leuk om te lezen.
    IK lees dan weer graag jouw belevenissen in Oslo, Bratislava en Praag.

    Veel plezier nog en geniet van het goede weer.

    Alles ok, wat betreft school trouwens?

    Gr. Gisella (IO)

  • 15 Mei 2011 - 19:07

    Gosia En Henk:

    Hoi Evelien, gefeliciteerd met je verjaardag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! We hebben hier een drankje gepakt om op jouw te proosten. Helaas hadden we geen bimber meer op voorraad :-). We proberen graag jouw Pierogi uit wanneer je weer terug in Nederland bent.

    Heel veel plezier met je springbreak en zijn benieuwd naar je volgende reisverslag.

    Groetjes,

    Gosia & Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 28860

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: