My life in Poland - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu My life in Poland - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

My life in Poland

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

23 Mei 2011 | Polen, Warschau

*MY LIFE IN POLAND*

Erasmus, spring break, lake, 24, Sankt Polten/Vienna, Juwenalia. <-- Enkele hoogtepunten van de afgelopen periode.

*NOTE: dit verslag is nogal aan de lange kant. Neem je tijd.

Nu ik de datum van mijn laatste blog zie schrik ik wel een beetje. Ik heb jullie trouwe lezers een beetje verwaarloosd.

Laat ik eens beginnen met een update over m'n school. Ik krijg hier toch wel veel vragen over aangezien iedereen denkt dat ik alleen maar aan het reizen ben. Ik ben gewoon een expert in plannen geworden. Enja, onderhandelen is ook wel aan mij besteed. Ik kan jullie allemaal gerust stellen op school gaat alles prima. Ik ga ervanuit uit dat ik wel met mooie cijfertjes ga terugkomen. Sommige vakken ben ik al een beetje aan het afsluiten. Ik heb nog maar één les Film and Televison Workshop voordat ik m'n cijfer krijg. Dit vak had ik ongeveer 1x in de maand op zaterdag, helaas was dan wel m'n halve zaterdag weg. We gaan proberen dit weekend het project af te ronden. Met m'n andere vakken gaat het ook allemaal z'n gangetje. Dit weekend moet ik m'n plan inleveren voor Organizing of Cultural Events. Verder ben ik bij Traditional Graphic art ook in een afsluitende fase, nou ja ik heb m'n tekeningen af nu gaan we aan het echt werk beginnen. EINDELIJK. M'n enige twijfel gevalletje zijn de Poolse lessen. Ik kan niet zo heel erg goed overweg met de lerares. We liggen elkaar niet zo. En dat heeft dan voornamelijk met de taalbarriere te maken wat mij nu enorm aan het irriteren is. Ik wil heel graag de Poolse taal onder de knie krijgen, maar helaas gaat dat minder voorspoedig dan verwacht. Zoals ik al eerder heb gezegd is zij de enige lerares die geen engels spreekt, ze begrijpt het dan ook echt niet. Nu zijn we in een fase waarbij we ook echt Pools moeten gaan spreken met haar, maar ik heb nog wat moeite met de uitspraken en snap soms echt niet waar ze het over heeft. Ik vraag dan om uitleg, maar dan begrijpt ze me niet en gaat ze gewoon doodleuk verder in het Pools. Op dat moment raak ik geirriteerd want ik begrijp dan niet waar ze het over heeft en ze gaat dan gewoon verder met de theorie. Als ik dan nogmaals om uitleg vraag blijft ze gewoon in het Pools praten. Opzich zeggen ze dat je je het beste leert als je echt de taal moet spreken, maar in mijn geval werkt het alleen maar averechts. Het examen is een mondeling. Ik hou m'n hart vast want ze werkt me echt op de zenuwen en ga nu met tegenzin naar haar les. Ach, nog even doorzetten en dan ben ik er ook weer vanaf. Over alle andere vakken maak ik me geen zorgen. Alles gaat als een trein en ik kan erg goed met iedereen overweg.

Dan is het nu tijd om te vertellen over mijn spring break. In april hadden we 1,5 week vakantie. Ik heb samen met 4 andere een trip gepland. De bestemmingen (in eerste instantie) waren: Wroclaw, Oslo, Praag, Bratislava, Warsaw en vanuit daar weer terug naar Lodz. Laat ik maar bij het begin beginnen....

Lodz - Wroclaw
Heel erg vroeg in de ochtend besloten we de trein naar Wroclaw te pakken. De reis duurt zo'n 4 uur. We hadden een overnachting in Wroclaw aangezien we de volgende ochtend naar Oslo zouden vliegen. Zo vroeg mogelijk naar Wroclaw om daar nog wat te kunnen zien van de stad. Het waar zat de hele week eigenlijk mee. We hebben heerlijk kunnen genieten van de lente. Aangekomen in Wroclaw gingen we opzoek naar het hostel. De gps werkte die dag niet mee, dus we waren aangewezen op het advies van de Polen. Gelukkig hadden we iemand mee die Pools spreekt dus het was uiteindelijk geen enkel probleem om het hostel te vinden. Wroclaw is echt een toffe stad. Het heeft net als Krakow een mooi plein en een historisch karakter. Toch blijft Krakow nog steeds mijn nummer 1 in Polen hoor ;) Jammer genoeg hadden we maar 1 dag te spenderen in Wroclaw, dus heel erg veel hebben we niet gezien, maar wat ik heb gezien was veelbelovend. De volgende ochtend ging rond 5uur de wekker. Ik had m'n tas al ingepakt de avond ervoor dus kon iets langer blijven liggen dan de rest :)

Wroclaw - Oslo
Aangekomen op het vliegveld zag alles er goed uit. Geen vertragingen etc. We besloten alvast maar naar de gate te gaan. Toen ik aankwam bij de sequrity bleken ze alle koffers te checken op gewicht en maat. DAMN!! Mijn koffer is net iets te groot voor handbagage, dus mijn hart zat in m'n keel. Natuurlijk paste mijn koffertje in eerste instantie niet in de frame van Ryan Air. Ik besloot wat spullen eruit te halen en gelukkig hadden andere nog wat plek in hun baggage. Bij de tweede check wist ik mijn koffertje erin te duwen. Ok stap 1 overleefd nu moest mijn koffer gewogen worden. 10 kilo was toegestaan mijn koffer was 10.6 kilo. Tot mijn grote verbazing was dit geen probleem en mocht ik door. Pfieeuuwww. Toen we allemaal door de check waren zagen we dat ons vliegtuig geland was. Helaas kwam er op dat moment ook gelijk een vertraging op het scherm van een uur. Ach, een uur is nog best te doen. Uiteindelijk bleek er alleen iets mis te zijn met het vliegtuig en kon hij niet meer de lucht in. Er werd verteld dat er een ander vliegtuig voor ons aankwam en dat dat vliegtuig net was vertrokken uit Brussel. WTF, dachten we. Aan het eind hadden we zo'n 3 uur vertraging opgelopen. Erg fijn, zo werd ons dus ook een halve dag Oslo door onze neus geboord. Eind van de middag zijn we in het hostel aangekomen, wat ook een hele zoektocht was aangezien een bepaald persoon het papiertje met de reservering veloren was en daar het adres op stond ;) Gelukkig spraken ze in Oslo wel engels!
Oslo is echt een stad wat het bezoeken waard is. Neem wel een dikke portemonnee mee want het is een duur grapje die stad. Zo kost een biertje op het terras zo'n 8 euro en als je een hapje wilt eten ben je gauw al zo'n 40 euro kwijt per persoon. Wij besloten daarom ook om gewoon met z'n alle in het hostel te gaan koken en dineren. Eerste dag hebben we wat rondgelopen, maar niet echt iets speciaals gedaan aangezien het al laat op de dag was. We besloten die avond uit te gaan, maar nu bleek dat je 22 moest zijn om een tent binnen te mogen. Nu waren alleen Marcin en ik boven de 23 dus we waren ook redelijk snel weer terug in het hostel. Dag erna zijn we veel door de stad gaan lopen, zijn we naar het beroemde sculpture park geweest en hebben we een bezoekje gebracht aan het ICE-hotel/cafe. Dat was wel een bijzondere ervaring, bepakt in een dik kleed en handschoenen zijn we het cafe ingegaan en hebben we een drankje gedronken uit een ICE-glas. Helaas waren 2 van de 4 drankjes gesneuveld voordat we er een slokje uit konden drinken aangezien onze princes (Marcin) niet zo goed met zijn kleed om kon gaan en daardoor twee drankjes van de ice bar had afgestoren, hij vergat steeds dat er iets aan z'n arm hing ;)! Die avond zijn we naar de haven gegaan en hebben zo'n 1,5uur rond gelopen totdat we zagen dat het al best laat was en besloten terug naar het hostel te gaan. De volgende ochtend moesten we vroeg op aangezien er een boottocht op de planning stond. Met de boot zijn we naar 3 verschillende loacties gevaren. We waren gestrart bij de City Hall, daarna zijn we doorgevaren naar het Opera house. Ontzettend mooi/modern gebouw. Volgende bestemming waren de museums. En uiteindelijk kwamen we weer terug bij de city hall. We hebben hiermee bijna een hele ochtend en middag kunnen vullen. Aangezien het zo heerlijk weer was besloten we nog even te gaan chillen in een park. We moesten tenslotte toch tot een uur of 7 wachten aangezien we in de avond naar Praag vlogen.

Oslo - Praag
Op tijd aangekomen op het vliegveld bleek onze vlucht een nieuwe tijd te hebben. Ja hoor, we vlogen twee uur later door vertragingen eerder op de dag. In eerste instantie zouden we om 21.45 vliegen dit werd na 0.00. Toen we uiteindelijk besloten in te checken was ik WEER de pineut. Mijn koffertje werd van de baan gehaald en ik moest het open maken. Die gast had werkelijkwaar heel mijn koffer overhoop gegooid en enkele dingen opnieuw door de scanner laten gaan. Toen er niets aan de hand bleek te zijn, mocht ik mijn koffer zelf weer opnieuw inpakken. Ik kreeg trouwens verder totaal geen informatie waarom hij dat deed. Toen was het lange wachten weer aangebroken. Eindelijk aangekomen in Praag hadden we nog net de laatste bus naar het centrum kunnen pakken. Ook dit keer wisten we niet precies waar we moesten zijn. Dus we hadden maar besloten een taxi naar het hostel te pakken vanuit het centrum. Het hostel zag er tof uit, dit bleek helaas minder waar te zijn. We sliepen op een slaapzaal met 24 personen!! Rond een uur of 4 kwamen we aan in de slaapzaal en Karolina, Gintare, Naim en ik besloten te gaan slapen. Marcin besloot nog wat vrienden in Praag op te zoeken en de kroeg in te duiken. Kort nadat Marcin was vertrokken kwamen er mensen enorm luidruchtig terug in de slaapzaal. Ze besloten alles overhoop te gooien en zelfs dekens van andere bedden te pakken. Nadat ze ook ons begonnen uit te schelden en wij daardoor best wel in paniek raakte besloten we Marcin te bellen of hij terug wilde komen. Om een lang verhaal kort te maken komt de mooie zin hier eind goed al goed wel te pas. We hebben uiteindelijk voor hetzelfde bedrag een prive kamer gekregen. Praag is echt mijn nummer 1 stad geworden. Oh nee dat is Krakow al... hmm, een gedeelde eerste plek dan. Wat een GEWELDIGE stad is Praag. Ik kan hier echt uren over gaan vertrekken, maar dat is niet zo heel boeiend denk ik. Na 2 overnachtingen zouden we eigenlijk doorreizen naar Bratislava maar we besloten toch nog een extra nachtje te blijven in Praag.

Praag - Bratislava
Gelukkig geen vliegtuigen meer, maar gewoon een trein. De reis verliep super. Op tijd waren we aangekomen in Bratislava, gelijk door naar het hostel. Ja, dit keer wisten we waar het hostel ongeveer zou moeten zijn ;) Waar we alleen niet echt rekening mee hebben gehouden was dat het ondertussen pasen was en dus alles gesloten. En om het nog mooier te maken besloten de weergoden ons ook nog eens regen te bezorgen. Bratislava is daardoor dan ook niet echt bevallen. Na 1 dag heb je het eigenlijk ook wel gezien. Wat we gezien hebben was dan wel weer mooi, maar daar blijft het ook bij. Wat ik trouwens niet wist is dat ze alweer 3 jaar de euro gebruiken in Slowakije, arme mensen daar.

Bratislava - Warsaw oh nee toch maar Krakow
De bedoeling was om terug te reizen naar Warsaw. Helaas was deze treinreis ineens 60 euro, dat terwijl naar Krakow maar 40 euro is. Aangezien we elkaar de hersens nog niet hadden ingeslagen en we het best wel naar onze zin hadden besloten we maar door te reizen naar Krakow en daar een nachtje door te brengen om de volgende dag eind van de middag weer terug te reizen naar Lodz. Of course verbeleven we weer in het Travellers Inn hostel, waar ik ondertussen fixe kortingen krijg voor andere. We zijn daar het nachtleven ingedoken en de volgende dag vroeg weer uit de veren om nog wat sightseeing te gaan doen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we naar de Kazimierz (Joodse buurt) zijn gelopen, daar een overheerlijke Zapikanki hebben gegeten en we langs de Wisla terug zijn gelopen om op de Rynek Glowny nog een drankje te nuttigen voordat we aan onze 4,5 uur durende treinreis zouden beginnen. Sávonds rond een uur of 23 waren we weer terug in Lodz, na 9 dagen 8 nachten.

12 mei stond alweer het volgende tripje op de planning. Een weekendje Wenen met een tussenstop op 13 mei in Sankt Polten. Pocket Rocket een Oostenrijkse band waarvoor ik heb gewerkt had op 13 mei hun cd presentatie in Sankt Polten. Deze trip heb ik samen met Sabine (Duitse) en Janine (Engelse) gemaakt. De heren van Pocket Rocket wisten niet dat ik ze een bezoekje kwam brengen. Ik heb dan ook alles met Babsi (vriendin van een van de bandleden) geregeld. Na een lange en vermoeiende reis waren we aangekomen in Sankt Polten. Met hooguit 1,5 uur slaap moesten we nog 3 uur wachten voordat we onze kamer in konden. Je begrijpt natuurlijk wel dat we waren uitgeteld. En met een lange avond/nacht voor de boeg besloten we dan ook een lang dutje te gaan doen gedurende de middag. We hebben dus bijna niets van Sankt Polten gezien ;)! Bij het avondeten had ik een traditioneel Oostenrijks gerecht genuttigd, waardoor ik nu nog steeds bijna geen kaas meer kan eten. Rond een uur of 8 had ik afgesproken met Babsi voor de ingang van de venue waar de heren zouden optreden. Helaas was Babsi verhinderd en kon ze er niet op tijd zijn, maar ze zou een van de heren even bellen dat er iemand op ze stond te wachten bij de ingang. 5 minuten later kwamen Kurt en Richie naar buiten lopen: SUPRISE... hahahah!! Ze vonden het super dat ik er was hebben gelijk een rondleiding gekregen in de zaal. Ondertussen waren ook de backstage passen in de pocket en kon het geproost beginnen. Er speelde die avond 4 bands in totaal. Wat was het weer heerlijk om bij een live show aanwezig te zijn en iedereen weer te zien. Om 0.00 was het dan ook nog eens mijn verjaardag, 24 jaar alweer!! Pff..... De volgende dag, op mijn verjaardag zijn we naar Wenen gereist waar we een overnachting hadden maar dus wel twee volle dagen konden doorbrengen aangezien we met de nachttrein weer terug naar Polen gingen. Op de terugreis zijn we wel zo slim geweest om een coupe met een bed te boeken. Wenen is ook echt een geweldig mooie stad met erg veel mooie kastelen. Zo zijn we onder andere in het kasteel van Sisi geweest en hebben we een hele dag rondgetourd op de fiets.

Bij terugkomst in Lodz 16 mei alweer was hier ondertussen Juwenalia begonnen. Juwenalia is een Pools studentenfeest waarbij de studenten de macht over de stad krijgen. Op de eerste officiële dag vindt er 's ochtends een parade plaats naar het stadsplein om daar van de burgemeester de sleutel van de stad te ontvangen. In Lodz hebben we het geluk dat dit feest hier TWEE weken duurt in plaats van een week. Dit heeft er mee te maken dat de eerste week wordt georganiseerd door de Universiteit en de tweede week wordt georganiseerd door de Technische Universiteit. Gister is de eerste week afgesloten. Heel de week waren er op de studentencampus allerlei acitviteiten van beach soccer tot rijmfestival tot piwotheek tot gratis ontbijten etc etc etc. In het weekend zijn er elk jaar concerten die je gratis kan bezoeken. En klein festivalletje dus. Het was erg tof om dit allemaal mee te maken. De gehele sfeer, alle studenten bij elkaar en een grote erasmusfamilie. Elke dag bbq-en en lekker chillen. Vanaf vandaag is het de buurt aan de Technische universiteit en ook zij sluiten in het weekend af met concerten. Aanstaande donderdag hebben we een tramparty, wat hier ook geweldig blijkt te zijn.

Ik ben bang dat dit een erg lang verhaal is geworden. Sorry, ik moet dan ook vaker een update plaatsen.

Morgen heb ik trouwens om 4uur een sollicitatie gesprek via Skype voor een stage. Erg spannend. Duim allemaal voor me!! :)

Ik zal nu de foto's uploaden.

OOOOH en 7 juli vlieg ik terug............




  • 23 Mei 2011 - 13:54

    Inge:

    Eef! Leuk verhaal weer. :)
    Wel apart om over Erasmus te lezen terwijl je zelf net terug bent en alweer thuis zit.
    Leuk dat je je oude band hebt verrast en heel veel succes morgen met je sollicitatiegesprek!
    Laat je me weten hoe het ging?
    Xje

  • 23 Mei 2011 - 14:52

    Justbean:

    Weer een mooi verslag.
    Toch een goede keuze Erasmus, je ziet wat van de wereld, is perfect voor je persoonlijkheidsvorming, netwerken en zelfs sluimerende talenten ontluiken.
    Mooie foto's zaten er ook bij, de nachtopnames etc.
    Zie je 7 juli Dortmund/Holzwickede, ohhh nee eerder 16 juni nog in Lodz
    latursz

  • 23 Mei 2011 - 16:46

    Jill:

    Hii!

    Wat maak jij veel mee zeg! Super leuk!! Leuke foto's ook!
    Geniet nog even van je laatste paar weekjes, ze zijn om voor je het weet!!

    xXx

    Jill

  • 24 Mei 2011 - 14:10

    Leo:

    Hoi, Eef.
    Je vader stuurde me weer je laatste avonturen toe. Mijn reizen gaan niet verder dan af en toe
    een bezoekje aan hem. Zaterdag 21 mei was ik daar weer. Prachtig weer, een poosje op de dijk gezeten, en molen "De Adam" bezocht.En daarna bij hem thuis BBQ.Over 14 dagen komt hij geloof ik samen met je zus weer naar je toe.Hij vertelde ook van je sollicitatie, ik hoop dat je daar een mooie
    baan aan overhoudt.Geniet nog van de komende tijd, want het loopt al weer aardig naar de einddatum.
    Groeten, Leo

  • 24 Mei 2011 - 17:53

    Ewa:

    Ciesze sie ze tak jest ci tam dobrze ,korzystaj z kazdej chwili.
    To co zwiedzilas niekt ci nie odbierze.
    Ja ciesze sie razem z toba.
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 28858

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: