Erasmus life - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu Erasmus life - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

Erasmus life

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

13 Maart 2011 | Polen, Warschau

Er zijn alweer 5 weken voorbij. Tijd vliegt echt. Ik begin steeds meer gewend te raken aan het Poolse leven, of eigenlijk meer het Erasmus leven. Degene die dit mee hebben gemaakt weten vast precies wat ik bedoel. Dat wordt straks nog af zien bij terugkomst, maar laten we daar nu maar nog niet aan denken ;)!

We zijn inmiddels ook weer twee weken verder en ik heb mijn traditie nu al verbroken om wekelijks een update te plaatsen. In het vorige berichtje schreef ik dat ik wat problemen had met mijn lessen. Inmiddels is het een en ander al opgelost. De twee vakken die compleet in het Pools waren zijn nu omgezet naar een privé les. De coördinatoren zijn erachter gekomen dat les hebben met een Poolse klas wat amper Engels spreekt niet echt leerzaam is. Ook heb ik afgelopen twee weken flink lopen klagen omdat mijn rooster er echt belachelijk uit zag. Ik denk dat mijn rooster nu al wel zo'n 3x is omgegooid en je hoort dat hier vaak ook pas een dag van te voren. Zo dachten ze dat ik het vast leuk zou vinden om ook 1 les op donderdag en vrijdag ochtend te hebben. Dit zou betekenen dat ik dus geen tijd meer zou hebben om te reizen, aangezien ik dus ook om de week lessen in het weekend heb. Mijn enige vrije dagen zouden dus 1x in de twee weken op zaterdag en zondag zijn. NO FUCKING WAY dus. Ik heb weer eens lopen klagen en in eerste instantie vonden ze me nogal wat brutaal dat ik elke keer maar aan het klagen ben. En ik probeerde het nog wel netjes te brengen.... Als ik hier was gekomen om alleen maar te studeren was ik wel in Nederland gebleven. Het is Erasmus en daar hoort reizen bij, op z'n minst moet je het land waarin je verblijft kunnen verkennen. Dit bleken ze niet echt in te zien. Maar achteraf blijkt dat Poolse studenten eigenlijk nooit echt klagen. Dus ze zijn hier niet echt iets gewend.... en ja... als ik dan kom en ik ben niet echt de makkelijkste, dan kan ik opzich wel begrijpen dat ze ervan schrikken. Gelukkig is het gedeeltelijk alweer opgelost. Ik heb in overleg met de leraar een les naar een andere dag kunnen verschuiven. Ik wacht echter nog steeds op een reactie van een andere docent maar ik zou Evelien niet zijn mocht ik daar geen plan B voor hebben. Als ze de les niet wilt verplaatsen dan stop ik met de course en ga ik Culture Promotion volgen, in eerste instantie zou ik dat vak ook gaan volgen maar ik kreeg te horen dat het niet mogelijk was, nu blijkt echter dat het wel mogelijk is.

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste Poolse les gehad. Onze lerares spreekt alleen totaal geen Engels. Dit heeft natuurlijk ook weer tot hilarische momenten in de klas gezorgd, aangezien ik nogal wat vragen had en ze dus niet snapte wat ik nu vroeg. En ik merkte ook dat ze nogal wat irritaties had tegenover mijn vragen. Volgende keer zeg ik gewoon ja en amen. Iets wat ik hier eigenlijk vaker moet doen denk ik. Ze zijn hier niets gewend. Met plaatjes en korte zinnen leren we Pools praten. Ik denk alleen niet dat ik teveel moet verwachten van de les. Dat is trouwens wel bij meer vakken. Je moet hier trouwens ook erg geduldig zijn. Geduldig zijn is iets wat mij dan ook niet echt ligt….. en goed leerpunt dus.

Afgelopen weekend ben ik met 12 mensen naar warszawa geweest. Het is allemaal erg spontaan verlopen. Ik had samen met twee Litouwse en twee Duitse meisjes het idee om naar Warszawa te gaan. We willen allemaal Polen ontdekken en Warszawa is slechts 1 uur en 50 min met de trein van Lodz vandaan, de perfecte eerste uitstap dus. We vertelden dit in de kroeg en twee italiaanse jongens en een Italiaans meisje wilden graag mee. Prima, alleen maar leuk! Dag voor vertrek had ik een integration party georganiseerd vanuit ESN, hier een aantal mensen leren kennen en natuurlijk verteld dat ik dag erna voor een weekendje naar Warszawa ging. Twee Spaanse meisjes stonden te springen om ook mee te gaan. Op het moment dat we in de trein zaten belde er nog een Italiaanse jongen op dat hij samen met een Griekse jongen de trein na ons zou pakken om ook naar Warszawa te komen. Zo waren we dus ineens met 12 man in de hoofdstad. Lekker internationaal. Warszawa is echt een te gekke stad. Ons hostel lag in het oude centrum, wat gespaard is gebleven na de tweede wereld oorlog, erg bijzonder gedeelte van de stad. De stad is alleen zo groot dat we lang niet alles hebben kunnen zien. We hebben geprobeerd zo veel mogelijk te zien, maar dit blijkt erg moeilijk te zijn met zoveel mensen. En het is ook niet echt gemakkelijk om iets te vinden als je de stad niet kent ;)! Zo wilde we bijvoorbeeld naar het The Lazienki Palace, we hebben er een uur over gedaan om de bus naar dit park te vinden. Nu is het wel zo dat ze het station aan het renoveren zijn en dus alle bussen verspreid rondom het station vertrekken en niet meer vanaf een gezamenlijke plaats. Het weer afgelopen weekend zat alleen niet echt mee. Zaterdag hebben we regen gehad met gelukkig wel wat opklaringen en zondag zelfs een sneeuwstorm. Al met al was het wel een ontzettend tof weekend en ik ga zeker nog eens terug naar de hoofdstad is me uitstekend bevallen. Mijn voorkeur gaat nu zelfs uit naar Warszawa in plaats van Lodz. Eigenlijk zijn beide steden niet echt te vergelijken, maar toch trekt mijn gevoel meer naar Warszawa. Uiteraard blijft Krakow op nummer 1 staan en laat ik daar nu komend weekend naar toe gaan. We gaan dit keer met een groep van 10 man. Het zal met niets verbazen als er op het laatste moment weer mensen bijkomen.

Gisteren heb ik deelgenomen aan een photowalk. We zijn met een groep Erasmus studenten en een aantal Poolse studenten naar Ksiezy Mlyn gegaan. Dit is een stad binnen de stad Lodz. Het zijn een aantal textiel fabrieken (voornamelijk katoen) en bijbehorende faciliteiten, zoals ook huizen voor de werkers gebouwd in 1824. Ik vond het best bijzonder om te zien. En wat erg apart was is dat de huizen die vroeger waren gebouwd voor de werkers nu nog steeds bewoond zijn. Daarna zijn we via een park naar wat musea geweest. De wandeling eindigde in het MS cafe, wat tevens ook een museum is waar een lerares werkt. Iedereen heeft de gelegenheid gekregen twee foto’s op te sturen en er worden 5 prijzen uitgereikt. Ik ben benieuwd of ik wat heb gewonnen.

Zoals je dus kan lezen vermaak ik me hier prima. Ik leer echt bijna elke dag nieuwe mensen kennen overal vandaan. Erg leuk. Zo heb ik gister ook een meisje uit Gent ontmoet en er blijkt dus wel degelijk ergens in Lodz een ander Nederlands meisje te zijn. Alleen hebben ze haar in tijden niet meer gezien…

Morgen heb ik afgesproken om naar de film The Kings Speech te gaan. Wil deze film al een tijdje zien maar het is er steeds niet van gekomen. Ik ben erg benieuwd.

Donderdag vertrek ik naar Krakow waar ik tot zondag zal verblijven. Het is ongeveer zo’n 4,5 uur met de trein. Prima te doen.

Ah, nog een funny story dan. Vandaag had ik om 1715u nog een les. Ik eindelijk een keer ruim op tijd in de tram. Mijn les was dit keer in het gebouw wat het meest ver van mijn flat is. Na zo’n 4 halte’s stopt de tram voor een stoplicht. Ik had nog niets in de gaten totdat de tram wel erg lang stil bleef staan en ik ondertussen ook zag dat het licht gewoon op groen stond, groener wordt hij niet zal mijn pa dan zeggen. En toen ineens maakte de tram ook geen lawaai meer. Op dit moment besefte ik dat er iets mis was. Een aantal mensen hadden ondertussen de tram alweer verlaten maar ik bleef toch nog een beetje hopen dat de tram snel weer verder zou gaan. Na nog wat minuten te hebben gewacht ben ik maar uitgestapt. Ik was bij nummer 1 van de Pomorska straat en het gebouw waar ik moest zijn was op nummer 83. Yes, het wat duidelijk ik ga te laat komen. Halverwege kwam de tram voorbij, gelukkig wel leeg anders zou ik toch even flink hebben gebaald. Na een paar honderd meter stond de tram weer stil. Nu helemaal defect. Sja, opzich grappig om mee te maken. Het kan allemaal in Polen.

Ohja, afgelopen donderdag was het trouwens Fat Thursday in Polen. Er wordt dan gevierd dat het de laatste donderdag voor de vastentijd is en wordt geassocieerd met de viering van carnaval. Traditie getrouw wordt er dan veel paczki of faworki gegeten. Ik heb me kunnen inhouden en slechts 3 paczki gegeten. :)

Nu ga ik weer verder werken aan mijn cd covers. Ik moet morgen 3 verschillende concepten af hebben van dezelfde artiest in het programma Illustrator. Nog even flink doorwerken.

Tot snel mensen. En ik lees jullie reacties graag :)! (sorry voor dit lange verslag)

Ah, nog een puntje. Er zijn schijnbaar wat problemen met de post hier. Ik krijg niet alles binnen. Wellicht ligt het aan het adres. Ik zal hierbij nogmaals mijn adres geven. En let vooral op het nummer, daar kan de fout liggen.

Stefana Zeromskiego 39 m10
90-624 Lodz
Poland

Let dus op de m voor de 10 ;) Dit heb ik de vorige keer niet vermeld, normaal gesproken moet dit niet veel uitmaken. Alleen snapt onze postbode het niet denk ik....

  • 13 Maart 2011 - 18:56

    Linnie:

    Chick! Super leuk om weer een verhaal van je te lezen... Lijkt erop dat je je nog steeds wel goed vermaakt daar (afgezien van de probleempjes met school). Hier weinig aan de hand, wel erg lekker weer gehad afgelopen weekend en zelfs weer het terras onveilig gemaakt. Alvast heeeel veeeul plezier in Krakow aankomend weekend, maar we spreken elkaar van te voren nog wel! :-)
    Kus!

  • 13 Maart 2011 - 19:42

    Kalle:

    Goed verslag weer.
    Prima van je afgebeten want een EU etiket wil nog niet zeggen dat ze openstaan voor inspraak en/of tegenspraak, dat vastgeroeste universiteitsbestuur heeft soms een duwtje nodig.
    De appel valt niet ver van de stam, nu weer ff ja en amen en soms wordt het licht niet groener.
    Tip: die foto's kan je gebruiken voor de opdracht college (van de man met de herdershond), expressie van je eerst indrukken, cq expressie van je gevoel.

    grtz and have fun

  • 13 Maart 2011 - 21:17

    Kris:

    Ha! ik herken mezelf in het hele school verhaal. Blijven zeuren, anders komt er helemaal niks van terecht. Zo te zien vermaak je je prima daar!! en wat je zegt 'de tijd vliegt voorbij' geniet er dus nog maar even van!!! Keep us posted :)

  • 14 Maart 2011 - 08:55

    Marjanne:

    :O, mijn kaartje heb je wel gehad toch?

    Maar, lekker handig dat ze je lessen steeds verzetten ;)
    Ik mis ook nog één EC :S Omdat ze me bij een course niet hebben ingedeeld.. HANDIG! (not)
    Maar, have fun in Krakow!

  • 14 Maart 2011 - 10:11

    Jef:

    Leuke foto's,
    Liefs, Jef

  • 14 Maart 2011 - 11:06

    Inge:

    Ik weet precies wat je bedoeld ja! ;)
    Om eerlijk te zijn denk ik daar nu al wel eens over na..
    Volgens mij gaat het echt wennen worden, eenmaal terug in Nederland..
    Je leeft zo anders!

    Maar goed, geniet er nog maar lekker van daar.
    Dat lukt je wel, lees ik zo. :)
    Het is voorbij voordat je het in de gaten hebt!
    Xxxxx

  • 14 Maart 2011 - 18:32

    Jeffrey:

    Poolse les in het Pools? Succes! :P

  • 15 Maart 2011 - 18:23

    Ewa:

    Pieknje napisane .Ty teraz mieszkasz w Polsce , w miescie Lodz ,w centrum polski .
    Pa,pa , pa .
    mama.

  • 18 Maart 2011 - 20:59

    Hilde:

    Lieve Eef,
    juist heel erg leuk om je verslagen te lezen. Dus jij vertelt me nu dat jij van nature ongeduldig bent? mm, dat wist ik nog niet ;-) Zo heb je echt een leuk reisverslag om later op terug te kijken.
    Voor jezelf opkomen heeft wel effect. Tip van mij: geef eerst een compliment en kom dan met waar jij mee zit en draag dan twee oplossingen aan... Kan er gekozen worden door de docent en hoef je niet ja en amen te zeggen.. Hier komt eindelijk de lente een beetje door. De lenteschoonmaak laat nog even op zich wachten. Het lijkt me leuk om jouw kant op te komen als het weer bij jou een beetje beter is, hahahaha. In juni lijkt me wel wat. Blijf vooral genieten en schrijven meis.
    Liefs van Richard en Hilde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 28864

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: