Nie mówi po polsku - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu Nie mówi po polsku - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

Nie mówi po polsku

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

20 Februari 2011 | Polen, Warschau

Hoppa, tijd vliegt voorbij. Eefje woont alweer 2 weken in Lódz.

Als eerst wil ik degene die een kaartje of iets in de trant van fanmail hebben gestuurd bedanken. Jullie kaartjes hangen aan m'n prikbord boven m'n bureau. Superleuk. Er is nog veel plek over dus mocht je nog niets hebben gestuurd, dit is je kans ;)!

Om het makkelijk te maken nogmaals mijn adres:
Stefana Zeromskiego 39/10
90-624 Lodz
Poland

Pff, wat heb ik allemaal gedaan afgelopen week. Teveel denk ik. Zoveel nieuwe indrukken en mensen ontmoet. En jaaaaa ik heb dan weliswaar nog geen Nederlander ontmoet maar wel een Pools meisje wat vanaf haar 4e tot 2 jaar terug in Zuid Afrika heeft gewoond. Ze studeert nu in Lodz en gaat na haar studie weer terug. Wel grappig om enigszins je eigen taal te kunnen spreken. Ik merk wel dat ik nu al moeite begin te krijgen met Nederlands spreken. Aangezien ik alleen maar Engels spreek gaat het omschakelen naar Nederlands ineens moeilijker. Ik denk nu zelfs al in het Engels en tellen in m’n hoofd doe ik ook in het Engels. Raar eigenlijk…..

Ok, afgelopen week. Ik moet even goed nadenken wat ik allemaal heb uitgespookt. Heb eerlijk gezegd nog steeds niets cultureels ondernomen, maar daar heb ik nog 4,5 maand voor!

Vorige week stond voornamelijk weer in het teken van mensen ontmoeten. Ook zijn er afgelopen week mensen vertrokken van het eerste semester. Dit is eigenlijk een best rare periode. Mensen van het eerste semester vertrekken in deze weken en mensen van het 2de semester komen aan, erg dubbel allemaal. Ontmoet je iemand en daar moet je dan een week later weer afscheid van nemen.

Actief ben ik hier wel. Zo heb ik afgelopen week mee gedaan aan een laser game wedstrijd met verschillende Erasmus studenten. Gelukkig ben ik dit keer niet als laatste geëindigd! In Manufaktura (grootse overdekte shopping mall van Europa) heb je een heus game platform, 3 verdiepingen met games. Een walhalla voor de Poolse jeugd. Voor mij is alleen het lasergame gedeelte interessant en gaan we binnenkort ook een potje bowlen. Afgelopen vrijdag ben ik met mijn flatgenootje gaan zwemmen. Ja, ik heb werkelijkwaar een uur baantjes getrokken. De reis naar het zwembad toe was ook een hele ervaring. Mijn flatgenootje wist ongeveer waar het was en welke bus we moesten hebben, maar we wisten de halte niet. Aangezien niemand Engels spreekt zijn we op de gok de bus ingestapt en gelukkig wist de buschauffeur ons te vertellen waar we er ongeveer uit moesten, en hij had gelijk. Mijn school beschikt ook over sportfaciliteiten, daar ga ik morgen maar eens naar informeren.

Vrijdag was ook mijn housewarming party in de flat. Met een mannetje of 50 was het feest aan tot een uur of 3. Het feest was inclusief een bezoek van 3 politieagenten. Schijnbaar heeft iemand in de flat de politie gebeld dus we kregen rond een uur of half 2 bezoek van 3 agenten. Het was wel erg vreemd allemaal. Iedereen moest zijn ID afgeven en ALLE nummers werden gecontroleerd. In eerste instantie wilde ze alleen de Poolse ID’s controleren, maar bij nader inzien ook alle internationale. Na een uurtje had iedereen zijn of haar ID terug. Uiteindelijk was alles ok. We moeten de volgende keer alleen de buren even informeren dat we een feestje hebben. Dit was ongeveer het 10e feestje in de flat, dus schijnbaar de druppel voor een van de buurtjes. Jammer dat ze ons eerst niet even waarschuwen maar gelijk de politie bellen. Uiteindelijk was het best grappig allemaal. Nadat ik mijn ID terug had kwamen er mensen te voorschijn uit verschillende kasten, ze hadden zich verstopt aangezien ze niet helemaal legaal meer in Polen zijn. Na 3 maanden moet je je officieel registreren en een aantal hadden dat nog niet gedaan ;).

Morgen begint mijn introductie op school. Als het goed is krijg ik morgen ook eindelijk te horen welke vakken ik nu kan gaan volgen. Zoals het er nu naar uitziet kan ik 2 vakken niet volgen en moet ik daar andere vakken voor in de plaats kiezen, al is dit nog niet 100% zeker. Nog even afwachten dus en fingers crossed. Ik merk al wel dat de Polen niet zo snel zijn en het niet zo nauw nemen met de tijd. Ach, daar kan ik wel aan wennen.

Om mijn titel van deze blog maar even te verklaren. Het is echt een ramp hier als je iets wilt regelen. NIEMAND spreekt Engels. Ik kan dus ook niet wachten totdat ik aan mijn Poolse taalcursus kan beginnen. Je hebt het echt nodig…. Een mooi voorbeeld: ik ging bij het postkantoor wat kaartjes op de post doen en wilde daarbij nog 10 extra postzegels bestellen voor mijn flatgenootje. Heb er zo’n 10 minuten over gedaan voordat ze eindelijk begreep dat ik 10 extra zegels nodig had. Nou eigenlijk kwam dat door een Poolse jongen die mij zag stuntelen met dat mens en het voor me vertaalde in het Pools ;)!

Ok, ik denk dat ik nu wel weer genoeg heb verteld. Vandaag staan er pannenkoeken op het programma bij Karolina en Gintare in hun dorm. Daarna heb ik afgesproken met wat mensen om een drankje te doen of we gaan een filmpje pakken. Gelukkig zijn de films in de Poolse bioscopen niet meer met een voice over, maar gewoon in het Engels!

Do widzenia vanuit een sneeuwachtig Lodz.

Met een gemiddeld temperatuur van -15 s'nachts en -8 overdag! Winter is back.

  • 20 Februari 2011 - 12:14

    Thi:

    Eefje!

    Wat een leuk ! Ik zou zeggen benut je weekenden zo goed mogelijk, want voor je het weet, kun je niets cultureels meer doen, omdat je alle afscheidsfeestjes af moet!! Dat betekent dus veel alcohol en vermoeiende dagen ;-)

    Je vermaakt je daar wel! En oh zo herkenbaar dat je Nederlands slechter wordt! Haha ;-)

    Xx Thi

  • 20 Februari 2011 - 13:10

    Mirjam:

    Hoihoi

    zo te lezen heb je het prima naar je zin daar! Nu ook nog een beetje school, daar is het tenslotte allemaal om begonnen.
    Ik wilde je toevoegen aan Skype, maar kan je gebruikersnaam niet meer vinden. Anders kun jij ons ook toevoegen, lukaszmirjam
    We spreken je snel weer

    xx Mirjam

  • 20 Februari 2011 - 13:27

    Thi:

    Haha Je merkt het al! Het is natuurlijk: Wat een leuk verhaal! :P

  • 20 Februari 2011 - 19:44

    :

    Hi Eef!

    Good to hear that your having fun! Dutch is a difficult language isn't it?
    Goed te horen dat je het zo naar je zin hebt ;-)
    Je hebt inderdaad nog 4,5 maand om al die andere dingen te doen, maar bedenk je wel, de tijd gaat heel erg snel!

    Have fun en ik ga je volgen!

    xXx

  • 20 Februari 2011 - 21:09

    Kalle577:


    Eef ,adres moet dat niet zijn
    Stefana Zeromskiego
    Lastig communiceren maar dat is niet vreemd in Oost Europa, soms irritant als er geen engels gesproken wordt bij een officieel bureau of bij het kopen van een metro/bus/treinticket.
    Tip zet de kernwoorden op een papiertje
    bv ik heb snel internet nodig =Potrzebuj szybkiego Internetu
    je krabbel is dan do szybkiego internetu
    Have fun

  • 20 Februari 2011 - 22:55

    San:

    Zo te lezen heb je het heerlijk naar je zin. Hoop dat je naast het leren van al de Poolse bieren ook nog wat extra woordjes leert , naast de zinnen: jak piwo, bardziej jak piwo, gdzie jest pierwszy pub, beschuyitje chcesz jes ze mn? en Prosz pana oficera tutaj jest mój dowód osobisty i przepraszam za oddawanie moczu....

    Succes met de eerste shooldag!!!

    ;-) san

  • 21 Februari 2011 - 08:39

    Jef:

    Een groot feest tot nu toe, maar nu naar school.
    Contacten leggen gaat je heel goed af, dat heb je natuurlijk ook nodig in je toekomstige vak.
    Met zoveel plezier vliegt de tijd, nog even en het is zomer.
    Liefs, Jef

  • 21 Februari 2011 - 09:19

    Elja:

    Hee chicky!!

    Super leuk om te lezen allemaal, Ben benieuwd hoe het op school allemaal is, of de lessen een beetje te volgen zijn enzo! Aan de foto's en de verhalen te zien heb je het duidelijk onwijs naar je zin! Vooral blijven feesten en enjoy the good life zou ik zeggen ;) Ik kom snel een keer langs om mee te feesten :P

    Toch wordt je wel gemist hier hoor, afgelopen zaterdag gewoon de instand karaoke band en jij was er niet :O

    We moeten binnenkort maar snel eens skypen ;)

    x vanuit het haagse

  • 21 Februari 2011 - 13:57

    Ewa:

    Dzien dobry ,
    Jak tam w szkole ?Veel succes op school !!
    douslyszenia i dozobaczenia 31-02 w lodzi!
    mama.

  • 24 Februari 2011 - 20:00

    Evelien Kruijskamp:

    Dankje wel allemaal voor jullie reacties. Vind ik echt leuk om te lezen! Dus blijf vooral reacties achterlaten ;)!

  • 25 Februari 2011 - 16:48

    Thijs:

    Hey Evelien,

    zo te lezen heb je het goed naar je zin. Veel plezier en succes in Polen!

    Groetjes, Thijs

  • 27 Februari 2011 - 17:28

    Leo:

    Hallo Eef.
    Vanmiddag mailde ik met je vader en vroeg hoe het met je ging.
    Hij stuurde me jouw link, en bij deze maak ik gebruik van de mogelijkheid om je succes te wensen.
    Mocht je je afvragen wie ik ben, we hebben elkaar samen met je vader één maal bij "De Connaisseur" aan de Dagelijkse Groenmarkt ontmoet.
    Je vader was mijn maatje op het werk in Scheveningen.
    Ik vind het leuk dat ik dit heb kunnen schrijven, maak er een mooie tijd van.
    Groetjes, Leo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 28866

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: