It's a beautiful life, oh oh oh.. - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu It's a beautiful life, oh oh oh.. - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

It's a beautiful life, oh oh oh..

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

30 Maart 2011 | Polen, Warschau

Dzien dobry,

Het heeft weer even geduurd maar hier is dan toch weer een nieuwe update vanuit het zonnige Lodz. It's a beautiful life oh oh oh.. is dan ook ons Erasmus lied. Voor degene die wat moeite hebben om het lied voor de geest te halen http://www.youtube.com/watch?v=Pyly3JtXoy4 wordt je daar niet vrolijk van? :)

Afgelopen twee weken zijn dan ook echt weer voorbij gevlogen. Het is alweer bijna april en de lente breekt EINDELIJk door. Nou ja het blijft natuurlijk wel Polen, dus te vroeg juichen doen we maar niet. Zo hadden we afgelopen zondag ochtend nog verse sneeuw. De vooruitzichten voor deze week zien er dan wel weer veelbelovend uit. Gaan we die 20 graden dan toch halen?

Om even terug te komen op mijn vorige update. Ik heb jullie verteld dat ik mee had gedaan met de photowalk en iedereen 2 foto's mocht opsturen en er dan 5 winnaars zouden worden gekozen. Mijn naam stond achter de 3de plaats, hoppa. Die is ook weer in de pocket. Ik zal de winnende foto toevoegen. Het is een foto van de welbefaamde sausage dog.

Op school gaat alles opzich prima. Ik heb deze week een kleine verandering in mijn learning agreement gemaakt. In plaats van Photography ga ik nu Culture Promotion volgen. Ik heb deze beslissing gemaakt aangezien Culture Promotion toch beter in mijn study career past dan Photography. Beide vakken zijn voor even veel studiepunten dus dat kwam perfect uit. En in eerste instantie had ik ook voor Culture promotion gekozen, maar er werd toen verteld dat het vak niet gekozen kon worden tijdens het 2de semester, nu is dat echter wel zo en krijg ik prive les samen met Naim.

Wat betreft de andere vakken het is allemaal niet heel erg moeilijk. Je merkt echt dat de leraren veel soepeler voor je zijn omdat je een internationale student bent en ze hebben echt respect voor je. Zo volg ik ook een vak Music Production. Ik ben de enige erasmus student die dit volgt en heb dus ook prive les en de les bestaat uit praten over muziek producties en de ontwikkeling ervan. 2 track, 4 track, 12 track opnames. Mijn leraar (wat hier overigens een bekende dj en producer is) heeft zelfs opnames van oa The Beatles in Abbey Road studio's erg vet dus. De volgende les ga ik hem Grauzone laten horen. :)
De andere vakken gaan ook allemaal z'n gangetje. Voor Organization of Cultural events moet ik een plannetje schrijven voor een exhibition. Appeltje eitje voor mij.

Ik ben de afgelopen weken ook nogal cultureel bezig geweest. Zo ben ik in 3 verschillende theaters geweest. Mijn flatgenootje speelt viool in een orkest. Afgelopen week had ze haar eerste optreden, ze speelde oa Vivaldi en een moderne versie van Super Mario Bros. Tussendoor werden we vermaakt door een opera zanger, wat niet echt heel geweldig was. Na afloop dachten we allemaal snel onze jas te halen totdat we merkte dat de Polen allemaal een zaaltje ingingen. Natuurlijk was ik nogal nieuwsgierig en volgde ik de menigte. Wat bleek er stonden obers klaar met glazen champagne en na een speech konden we aanschuiven in de rij van een uitgebreid buffet. Dat was nog eens een aangename verrassing. Later die week werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar het theater. Dit keer bestond het voornamelijk uit moderne dans. Van 19u tot 01u werden we vermaakt met dans en films. Tot mijn grote verbazing had een film wat engels gesproken was zelfs een Nederlandse ondertiteling, supergrappig natuurlijk. Afgelopen zondag ben ik met een grote groep Erasmus studenten naar de ballet voorstelling The Swan Lake geweest. Een leraar van de universiteit van Lodz organiseert bijna elk weekend culturele uitstapjes voor Erasmus studenten, uiteraard allemaal gratis. En ik moet zeggen The Swan Lake was best indrukwekkend.

Ondertussen ben ik ook alweer een weekje terug uit Krakow. Wat blijft dat toch een geweldige stad zeg. Dit keer waren we met 9 man, erg gezellige groep en we verbleven in het hostel van een bekende. Ik kon daardoor een mooie korting fixen voor mijn mede erasmus vrienden en ik zelf mocht gratis overnachten, hiihih ;)

Volgende week is er een grote Erasmus meeting in Krakow voor alle Erasmus studenten in Polen. Eigenlijk heb ik precies dat weekend lessen maar ik heb al in overleg met de leraren kunnen fixen dat ik dat weekend vrij ben en naar Krakow kan. Hoppa. Dat weekend gaan we met een mannetje of 15, grote groep dus. Erg veel zin in. Er wordt dan ook weer een tramparty georganiseerd. Dat zijn altijd legendarische feestjes.

Eigenlijk gaat alles hier lekker z'n gangetje, zoals ik al eerder heb gezegd tijd vliegt echt voorbij. Gister heb ik mijn eerste language for language meeting gehad. Dit is een project voor studenten zowel Poolse als internationale. Ik heb opgegeven de Poolse taal te willen leren in ruil daarvoor kan ik iemand Nederlands leren. Zo wordt je dus gekoppeld aan een partner en met deze partner kan je afspraken maken om elkaar de taal te leren, het is geheel aan jou op welke wijze je dat gaat doen. Je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld in de kroeg onder het genot van een biertje elkaar de basis te leren of bij iemand thuis tijdens een traditioneel hapje eten. Helaas was mijn partner gister verhinderd, maar ik heb nu een tijdelijke andere partner. Een Pools meisje genaamd Ela, erg tof en aardig meisje. Ze heeft een hekel aan Lodz, maar verder is ze wel heel positief en heeft ze dezelfde instelling als ik. Waarschijnlijk komt ze volgend schooljaar naar Nederland voor een project, vandaar dat ze de taal een beetje wilt leren. Ik lach me wel kapot als ze probeert onze G uit te spreken.

Morgen komt m'n mams met Jef naar hier voor een lang weekendje. Twee weken later komt m'n vader. Ik kijk er wel naar uit. Gelukkig wordt het dit weekend ook heerlijk weer, dus ze hebben geluk.

Ah, ik heb trouwens ook een knoop doorgehakt. Ik zat een tijdje met een dilemma. Voordat ik naar Polen vertrok wilde ik heel graag na mijn studieperiode ook een stage in Krakow. Ik ben nu al enige tijd op zoek naar een geschikte stage in mijn favoriete stad, maar het is best pittig om een gesschikt bedrijf te vinden wat zal uitblinken op mijn CV. Die bedrijven zijn er zeer zeker wel maar dan moet ik uitwijken naar bijvoorbeeld Warsaw. Aangezien ik nu al een buitenland ervarning op mijn CV kan zetten en ik grote plannen heb met mijn afstudeerstage leek het me een goed idee om terug te gaan naar Nederland en daar een stage te zoeken bij een bekend bedrijf. Ik heb nu al een aantal vacatures op het oog en ga komende week solliciteren. Mocht er nog iets op m'n pad komen in Krakow ga ik dat zeker nog wel overwegen. Ik sluit geen deuren, maar wil er wel extra openen voordat ik straks te laat ben.

Ik ga nu maar eens verder met de schoonmaak hier in huis. Best grappig, de mannen des huis zaten te luilakken op de bank. Totdat ik de schoonmaak spullen pakte. Ze wisten niet hoe snel ze hun jassen aan moesten doen en de deur uit te lopen ;) Ik geef ze bij terugkomst wel wat taken.....


  • 30 Maart 2011 - 13:13

    Jef:

    Geweldig, volgens mij zit je daar prettig in je vel en heb je de touwtjes goed in handen.
    Ik zie uit naar het komende dagen. Tot over een paar uur.
    Liefs, Jef

  • 30 Maart 2011 - 14:48

    Linnie:

    Leuk verslag weer chick!!! :-) Klinkt als één groot (vakantie) avontuur met al die uitstapjes enzo.
    Leuk dat je mama en Jef langskomen vanaf morgen, geniet maar lekker van hun aanwezigheid! :-)
    Enne... Gewoon kansen spreiden en kijken welke stageplek je het meeste aan hebt, maar dat weet je. En als je tips/advies nodig hebt... je weet me te vinden! :-)
    Dacht ik eerst nog: "Oooh, Eef gaat een jaar weg :-( Dan kan ik er ook wel even tussenuit...", ben je straks nog eerder terug in dit koude kikkerlandje (op zaterdag, 22 graden na) dan mij dadelijk! Naja, dan verwacht ik bij mijn thuiskomst een feestelijk ontvangst! ;-)
    Love you chick!

  • 30 Maart 2011 - 19:07

    Kallle:

    Mooi verslag weer.
    Eisbaer, Eisbaer.......ich möchte gern ein eisbaer sein...
    Jammer dat je Photography hebt moeten laten vallen, wereldwijd kunnen 100.000 mensen een evenement organiseren, slechts 10 kunnen een wereldfoto maken............jij hebt talent.
    Goede keuze om in NL stage te gaan doen, zeker gezien je ervaring en netwerk, van een goede stage komt vaak een goede baan.
    Have fun, laturz.

  • 05 April 2011 - 08:01

    Gisella:

    Ha Evelien,

    Wat leuk om weer wat van je te lezen.
    Blij te horen dat je geniet van je Erasmus tijd.

    Succes met Culture Promotion. Klinkt heel interessant.

    MvG, IO Inholland

  • 29 April 2011 - 17:56

    Marian:

    Ha meissie,
    Ik zal eens even reageren. Wat een leuke foto's. De pret straalt er vanaf. En wat een verhalen. Leuk, hoor, om zo bezig te zijn. Ik vind, dat je het goed voor elkaar hebt. Geniet er maar lekker van. En als die Polen niet zo assertief zijn, dan heeft je moeder dat zeker hier geleerd? Volgens mij, doe je niets wat je moeder ook niet zou doen, dus, ga gerust zo door.
    We hebben gisteren vreselijk veel lol gehad met Mia, Linda en nog de buurvrouw aan de andere kant van Mia. (Zij is 4 weken geleden aan haar baarmoede geopereerd (weggehaald), niet leuk natuurlijk, maar ze kon nu nog maar amper lopen!) We zaten in het Poolse theehuis, maar dan aan de wodka, maar dat wist je al. Echt grappig, die Linda en Mia, en eigenlijk héél ondeugend.
    Nou, leer maar veel pools, maak plezier en leer tussendoor ook nog maar wat wijsheid, waar je de rest van je leven nog iets aan hebt.
    Mijn motto: je leven overkomt je, maar hoe je daarmee omgaat, bepaal je zelf, dus lekker leven.
    Lieve groetjes, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 28867

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: