Eerste week in Lodz - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu Eerste week in Lodz - Reisverslag uit Warschau, Polen van Evelien Kruijskamp - WaarBenJij.nu

Eerste week in Lodz

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

12 Februari 2011 | Polen, Warschau

Week 1 in Lodz zit erop. Tijd is eigenlijk best wel voorbij gevlogen.

Eerst zal ik wat over Lodz vertellen. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo'n verwaarloosde, grijze en vieze stad gezien. Grote gaten in de wegen. Gebouwen die totaal niet zijn onderhouden. Veel alcoholisten als je in straten buiten het centrum loopt. Veel zwerfhonden, dat vind ik eigenlijk nog het ergst. MAAAAAAAR Lodz heeft ook zijn charme. Lodz heeft veel verbogen plaatsen wat al deze negatieve punten weer tot positief laten veranderen. Het klinkt nu negatief maar Lodz is een stad wat tijd nodig heeft om tot je door te dringen. Wat ook zeer positief is dat Lodz erg veel internationale (Erasmus) studenten heeft.

De Polen hier zijn wat stug. Spreken vaak geen engels of schamen zich voor hun engels en durven het daardoor niet te spreken. In een supermarkt moet je dan ook echt niet verwachten dat er iemand engels spreekt. Gelukkig heb ik wel al een aantal Polen ontmoet die erg aardig en behulpzaam zijn. Zoals ik al zei voor zakelijke dingen hier ben je verloren als je geen Pools spreekt. Zo heb ik bijvoorbeeld eindelijk een bank account kunnen aanvragen. Ik heb me aangesloten bij onze eigen ING. In eerste instatie wilde ze me niet accepteren want mevrouw was van mening dat ik zowel een Nederlandse ID als Paspoort moest hebben. Ja, dat heb ik dus niet. Volgende dag ben ik naar een andere ING locatie gegaan en binnen een half uur was mijn account aangemaakt. Zonder Ola was ik alleen nergens.

Afgelopen week stond voornamelijk in het teken van veel afspreken en Erasmus studenten ontmoeten. Ik heb ondertussen al best een aantal mensen leren kennen. Er komen een hoop nationaliteiten voorbij maar nog steeds geen Nederlander, ik heb die hoop nu maar ook opgegeven ;)! Het is schijnbaar al best bijzonder dat er nu beide semesters een Nederlander is vertegenwoordigd. En ohja, ik word hier trouwens ook steeds voor Poolse aangezien. Als ik uit eten ga krijgt de rest gewoon een Engelse kaart en mij wordt steeds de Poolse voorgeschoteld. Ook een aantal Polen die ik heb ontmoet hebben vinden het niet vreemd dat ik half Pools ben. Ik heb namelijk volgens hun een echt Pools gezicht. Ik vroeg ze al is dat nu positief.........

Ik ben ook al langs m'n school geweest en heb daar een van mijn internationale coordinators ontmoet. Aanstaande maandag hebben we met heel mijn klas een afspraak om onze vakken op elkaar af te stemmen. Dat gaat een aardige klus worden aangezien ik de enige ben die voornamelijk gericht is op muziek en evenementen. Even afwachten dus. Maandag gaat ook eindelijk onze studentenpas aangevraagd worden, dit gaat zo'n 3 weken duren. Zonder Poolse studentenpas krijg je dus ook nergens korting. Ik moet dus tot die tijd heerlijk de volle mep betalen voor bussen, trams en treinen. Ach, gelukkig woon ik dicht bij het centrum ;)!

Ik ga me hier wel vermaken. Natuurlijk heeft alles z'n tijd nodig maar mijn plekje ga ik zeker wel vinden. Daar ben ik van overtuigd.

Waarschijnlijk staat er komende week een dagje Warsaw op het programma. Is zo'n 1,5u met de trein. Aangezien we toch nog vrij zijn tot 21 februari leek dit ons wel een leuke afwisseling.

Ohja, mam je hebt trouwens gelijk wat betreft het geblaf van honden in verschillende landen. Ik weet nu hoe het geluid van de honden klinkt in Portugal, Engeland, Litouwen, Polen en Turkije. Het Nederlands geblaf komt het meest overeen met Engeland. Ja, het is dat jullie dat maar even weten natuurlijk.

Hier voor de liefhebbers nog een leuk klassiek Pools muziekje. Kan dit nu bijna helemaal meezingen. Erg populair hier. Uitdaging voor mij is om dit na 5 maanden te kunnen zingen tijdens de karaoke: http://www.youtube.com/watch?v=zdzEtrwB2u8

Vind het leuk om jullie reacties te lezen onderaan mijn blog. Het is mijn plan om aan het eind van mijn Poolse studieperiode alle verslagen te bundelen in een boek, incl foto's en jullie reacties dus! :)

Hoe is het in Nederland? Lekker weer? Gister hebben we hier trouwens sneeuw gehad. Heb al Poolse strooiwagens gespot ;) Vandaag is het weer heerlijk.

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van mijn avonturen.

ps foto's komen eraan. Moet ze even verkleinen. ;)

  • 12 Februari 2011 - 15:42

    Kalle577:

    Leuk verslag en dito foto's.
    Journalistiek is ook een leuk vak, TV en film,dat alles ligt jou wel.
    In de muziek ben je al een fenomeen met een kennis en kunde en een netwerk waar geen student aan kan tippen.
    Dus dat afstemmen van de studie opent voor jou wellicht nieuwekansen, hoe dan ook je wordt er completer door, dus multifunctioneel inzetbaar en dat vergroot je kansen op een goede job.
    Leuke kamer ennuhhhh welkom in Oost Europa, geen warm water als je net onder de douche staat, geen verwarming als je het koud hebt, drinkwater dat je beter niet kunt drinken en een bureaucratie 10 x erger dan in NL. (Maar als je wat € of $ laat wapperen of met een flesje vodka komt gaat t wat vlotter)
    Maar er zijn ook voordelen nergens zo'n lekker biertje, een een uitstekende keuken, openbaar vervoer dat rijdt en dat alles tegen lagere prijzen.
    Hier in Delfzijl sneeuw vandaag.
    latursz

  • 12 Februari 2011 - 17:33

    Ewa :

    Lodz is inderdaad een oude en grijze stad. Maar dan kan je nog de tijd van het komunizme zien. Leuk dat het goed gaat met jou collega's en de kamer super is. Evelinko wszystkiego najlepszego.
    Kusjes van mama.

  • 12 Februari 2011 - 17:51

    Marjanne Van Summeren:

    Hmmnn, aan die blaffende honden zit vast een verhaal vast .. Daar ben ik stiekem toch ook wel nieuwsgierig naar;)

  • 13 Februari 2011 - 11:39

    Laurent:

    "Ik heb namelijk volgens hun een echt Pools gezicht. Ik vroeg ze al is dat nu positief........."

    Moet ik hier echt op ingaan? Too much of a cheap shot, even for me ;)

    Veel plezier daar Eefje, hoop dat je daar de tijd van je leven gaat hebben! Heb je al een drummer gevonden? :P

  • 13 Februari 2011 - 13:13

    Jeffrey:

    Zou ik mijn auto dan wel veilig kunnen parkeren in zo'n stad? :P
    Leuk dat je dit schrijft trouwens. Ben benieuwd naar je verdere verhalen. Ga je ook een keer wat schrijven als je lam bent van de vodka?

  • 14 Februari 2011 - 00:01

    Inge:

    Leuk verhaal vrouw!
    Dat gaat helemaal goedkomen bij je, niet bang voor zijn.
    Als er iemand goede social skills heeft, ben jij het wel.
    Geniet ervan! Doe ik ook ;)
    Kuss

  • 14 Februari 2011 - 20:49

    Lottie:

    Leuk leuk leuk!!!!!!!!

  • 14 Februari 2011 - 22:16

    Marian En Jan:

    Ha, Evelientje,
    Leuk om zo een beetje mee te kunnen kijken met je leven in Polen. Je pools zal wel met sprongen vooruit gaan, nu.
    Ik zag bij de weerberichten op jouw blog dat het zwaar vriest, hier krijgen alle struiken al groene puntjes aan de knoppen en maken de mollen al (mols)hopen. Dat duidt erop, dat de winter hier aardig voorbij is. Lekker hoor, al die sneeuwklokjes en croccussen.
    Jan en ik zijn vanavond naar de voorstelling Zadelpijn geweest: erg grappig. Het boek was ook al zo leuk.
    Op en neer gelopen, zo'n drie kwartier heen en ook weer terug, door de motregen, maar wel lekker buiten.
    Groetjes en veel plezier, Marian, ook namens Jan natuurlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hallo iedereen, Welkom op mijn blog. Via deze blog hebben jullie mij een half jaar kunnen volgen in Lodz waar ik een semester aan Akademia humanistyczno-ekonomiczna (University of Humanities and Economics) heb gestudeerd. Nu is het tijd voor een stage in Krakow. Via deze weg wil ik jullie weer op de hoogte houden van mijn avonturen. Hopelijk gaan jullie het weer leuk vinden om mijn verhalen en ervaringen te lezen. Natuurlijk geldt de gezegde "what happens in Erasmus, stays in Erasmus".

Actief sinds 17 Sept. 2010
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 28860

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Oktober 2014

Reisleider Sunweb

19 Juni 2013 - 03 September 2013

Werken in Marmaris

17 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Stage in Krakow

05 Februari 2011 - 23 Juni 2011

Studeren in Lodz (Erasmus uitwisseling)

Landen bezocht: